Alla inlägg den 21 januari 2012

Av susanne - 21 januari 2012 17:41

Härligt att vakna upp på lördagsmorgonen och solen lyser in lite grann. Det är helg och idag är det dagen D för dottern att ta ut bilen på långfärd.

Efter en lång frukost, Melodikryssande, ihopsättande av V75-rad så bär det av. Allt går så väldigt bra - stadigt och lugnt och ingenting att  vara nervös för. Vår sammanlagda färd blir 10 mil och det sista börjar det att snöa ymnigt så då fick hon lite träning på det också.

Jag har börjat vårda min själ! I alla år har jag vårdats för mina kroppsliga krämpor som har varit ganska många men jag har kämpat på och det har gått som en berg och dalbana ungefär.

Att gå i terapi är väl lite som att vända ut och in på sig själv. För er som aldrig provat ska jag berätta lite hur det är.

De flesta tror nog att man får lägga sig i en härlig fåtölj när man kommer till psykologen och att han sitter strax bakom huvudänden och pratar lugnt och stilla till dig - så är det i alla filmer åtminstone.

Men det är helt fel - allt är lugnt, tyst, lite dämpad belysning i rummet. Vi sitter där i var sin härlig fåtölj med dämpad belysning, han antecknar och jag berättar och han sitter mitt emot mig (inte bakom). Än så länge har vi bara berört min bakomvarande historia inte direkt några problem - tipsen har så att säga från honom låtit vänta på sig.

Nästa gång jag ska dit har vi ett uppsatt ämne vi ska diskutera och det känns bra. Efter att ha samtalat i 1,5 timma så är man tämligen tom och framförallt trött i skallen. Min manlige psykolog ser egentligen rätt, trist och alldaglig ut men har bra vinklingar på det vi pratar på och förklaringar till mycket.

Har ni tyngda axlar så tycker jag verkligen att ni ska testa detta - det är som en nystart efter varje gång jag varit där. Härligt att få prata med någon som inte har några förutfattade meningar om mig, som inte känner mig och som kan ge råd.

Jag säger som min kusin sjöng i True Talent i TV3 - "Nu eller aldrig", för det  var faktiskt lite så jag tänkte när jag gick dit första gången.

2012 har inneburit en nystart för mig och allt blir bara bättre.

Till sist, det var inte jag som vann 21 miljoner på V75!

Ovido - Quiz & Flashcards