Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Och hur gör du då?

Av susanne - 23 oktober 2012 18:15

Måste väl fortsätta på gårdagens blogg och berätta om det evinnerliga borrandet utanför, om det nu är av intresse för någon - kanske jag kan vinna lite medlidande!!

Jo då jag väcktes i morse klockan 06:00 av att det dunkade igång på andra sidan huset - denna gång dock bara i två timmar för sen var de faktiskt färdiga. Man kan ju också vända på det - jag skulle ju ändå upp klockan 06:00 och ta min medicin och hurtig som jag var så hoppade jag över öronproppar, somna om och gick upp!

I fredags tog jag mig en tur till Göteborg - syftet var att gå och se på Peter Jöback senare på kvällen men innan naturligtvis en shoppingtur på stan.

Det jag ska berätta om nu har jag i och för sig inte direkt lagt märke till nu - men funderat på ett tag och det finns överallt.

I Göteborg i fredags var det där överallt - trängseln och att man inte flyttar på sig, ingen visar någon som helst hänsyn. Skulle man råka säga något som att "se dig för" eller något i den stilen åker man säkert på en smäll. Jag råkade faktiskt göra detta vid ett annat tillfälle då det var trångt och det kändes som hela hälsenan skulle gå av - ja en kundvagn körde på mig rakt bakifrån. Jag vände mig lite försiktigt om och talade om för kvinnan som var i min egen ålder att det där gjorde ont! Hon knyckte bara på nacken och fräste något och gick därifrån.

Samma sak händer i Göteborg, ja i alla städer skulle jag tro fenomenet "JAG SKA FRAM FÖRST" ! Det finns inget som heter ursäkta, eller att man lägger en hand på den andre och säger "det var inte min mening" eller något liknande.

Jag fick lära mig när jag växte upp att man ska alltid säga tack när man får något, man ska be om ursäkt om man har gjort fel, ljug aldrig - ni förstår saker som är rätt självklara.

Med tiden har jag förstått att allting har förändrats. Jag får ofta höra att jag är väldigt artig av mig och det är naturligt för mig - jag har fått lära mig det.

I dag är det för många ett enda pussel från tidig morron till sen kväll. Upp och väcka barn, fixa frukost, fixa sig själv, iväg med en macka i näven till buss/bil, skjutsa barn till skola/fritids/dagis för att sen jäkta själv till sitt jobb och i andra delen av dagen är det likadant.

Vi litar hela dagen på att någon annan tar hand om våra barn....till en början är det dagis, sen blir det skola/fritis och efter det tror de flesta att barnen är färdiglevererade vuxna i uppfostran!

Facit finns - det är inte så det fungerar! Klart att det är mest enkelt i vårt sönderstressade samhälle att skita i det här och låta någon annan ta hand om det och vi ger oss inte gärna in i konflikter.

En annan situation är trafiken vilket beteende har du där??? Vill du fram först? Kör du aggressivt eller väntar på din tur så att säga?

I Skövde har vi rondellhelvete rent ut sagt - om alla nu kunde göra som man ska "blinka" när man byter körriktning och vänta på sin tur skulle mycket irritation utebli! Återigen det är jag som kör först de andra får akta på sig och det går lite på en höft!

Vill avsluta med att jag har ett strålande exempel att följa. Gör ett studiebesök i rusningstid i London eller England. Tunnelbana eller ta dig fram på gatan/butik. Jag lovar att stöter du ihop eller går emot någon urengelsman så säger denne till dig "SORRY" och då menar jag att man alltid gör det.

Tänk efter för det blir så mycket trevligare att stöta samman då!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susanne - 12 oktober 2013 00:35

Visst var det en helt vanlig torsdag och en helt vanlig fredag men något hade hänt....jag hade fått klorna i mig - kärleken hade nog slagit rot faktiskt. Det var länge sen - jag är en person som är avvaktande och lyssnar, känner av - detta beror på e...

Av susanne - 12 september 2013 15:47

Vissa dagar känns bara så där bra när man vaknar fast klockan är okristligt tidigt. Den här dagen skriver vi 12 september men det hade lika gärna kunnat vara i juli för så vackert är det utanför mitt fönster och jag känner mig lycklig inombords och...

Av susanne - 6 juli 2013 10:15

Sitter ensam i mitt kök efter en minst sagt turbulent vecka. Solen skiner in på min rygg och livet är lätt att leva en dag som denna - det spritter i benen för nu är sommaren här och jag som inte ens är en sommarfantast! Gårdagens första riktiga ...

Av susanne - 23 november 2012 16:16

Kan någon fatta hur fort tiden går? Det är fredag idag igen och jag tycker inte det är länge sen det var fredag.....det är måndag och så helt plötsligt fredag. Nästa helg är det första advent och vi får tända det första ljuset i staken! Själv har...

Av susanne - 22 november 2012 17:08

Nu har det blivit så där igen - jag har helt enkelt inte haft kraft och ork att skriva här på bloggen men nu inför jul ska jag försöka vara lite aktivare med mitt bloggande. Har sett solen här i Skövde idag - härligt...inte för det var så många str...

Ovido - Quiz & Flashcards