Alla inlägg den 5 januari 2012

Av susanne - 5 januari 2012 15:41

Vaknar upp till Trettondagsafton och det första jag tänker får inte försova mig - och helt plötsligt hör jag att radiorösten på klockradion säger att det kommer man prata om i nyheterna klockan 08:00. Samtidigt har väderleksprognosen varit som alltid är klockan 06:45 var morgon - jösses vad rörigt det blir i min nyvakna skalle.

Far upp och kikar på klockan - nej jag har inte somnat upp.

För er som har läst min blogg tidigare i höst har ni följt mina problem med klimakteriet - idag var det återbesök på sjukhuset för att kolla hur det låg till med det.

Jag vill ju tro att allting har varit så intensivt det sista att nu får det  verkligen vara över med det här helvetet.

In till doktorn, pratar en stund med honom, undersöks och sen säger han till mig " Susanne jag kan inte se annat än att din klimakterieperiod är över". Jag får nästan lust att studsa upp och krama honom, det var min bästa present idag.

På väg därifrån ska jag gå och betala för tydligen går detta bara i C-reception. Dagen till ära är jag uppe i högkostnadsskyddet för första gången i mitt liv - jag ska endast betala 50 kr och sen frikort i 4,5 mån.

Men så enkelt var det minsann inte. Då har en mottagning jag varit på några gånger inte använt sin stämpel utan bara skrivit med bläck och då gäller det inte - även fast andra mottagningar har fyllt på efter hand! Så vänligt men bestämt säger kvinnan jag träffar i receptionen att jag skickar iväg så att du får en faktura hem och så får du ringa fakturaenheten när den anländer så du får den reducerad till 50 kronor. Jo jag vet hur det fungerar för jag arbetar med det här också men alla gör inte det!

Sen är det bra om du tar med dina kvitton om du har dom kvar så vi kan stämpla när vi utfärdar ditt frikort efter att du har betalt fakturan - jättesmidigt. Hur ska alla kunna förstå det här krångliga!?

Dagens sportsnackis lär väl bli Petter Northug och hans genande i kurvan innan mål - jo han var utanför. Jag är ingen sportfantast men slog på TV:n när jag hörde det var 10 minuter kvar till mål och såg hur han ovillkorligen skulle fram som en ångvält. Sveriges förbundskapten protesterar men det blir bara gult kort till Norge för att det är just Petter Northug - Sverige råkade göra samma sak igår och då fick vi på tafsen, vi fick en massa med sekunders tillägg!!

Det är bara så att det är skillnad på folk och folk.

Marcus Hellner står i målfållan och pratar med TV men säger inte ett ont ord om Petter - sådan är han Skövde/Lerdalasonen sportslig - tänk på det Norge och Petter Northug.

Det är torsdag idag och afton - lite konstigt men nu är denna julen slut på riktigt!

Ovido - Quiz & Flashcards