Alla inlägg under februari 2012

Av susanne - 15 februari 2012 14:05

En liten lätt summering av väderläget i Skövde - så länge man sitter inne ser det toppen ut att vara ute....+ 13 grader vid väggen och strålande sol. Fortfarande ligger snötäcket som kom igår kvar - nu är det nästan 1 dm snö, det mesta på hela vintern. Men till helgen kommer det visst regn och med regn kommer nog kanske vår!!

Som vanligt ska bilen ut till helgen för övningskörning med dottern - nu hägrar körkortet för henne. Hon frågade igår när hon övningskörde hur många gånger hon har kvar.....ungefär 5 fick hon till svar - jösses vad glad hon blev. Hon har trots allt bara kört en gång i veckan sen i början av januari. Samtidigt som igår fanns inget att anmärka på under dubbellektionen - nu är jag ju inte lärare men jag har tyckt att det har känts väldigt bra när vi har varit ute på vägarna.

Visst är det så att man ibland funderar och undrar över varför saker händer?

Jag har en liten ovana att spara alla mina biljetter på evenemang jag har varit på genom åren. Lite kul att kolla tillbaka på vad det var man såg och framförallt vad - åren går så fort.

Det var med en tår i ögat jag fick beskedet över att Whitney Houston var död. Varför ska en så vacker röst behöva slockna så tidigt och jag känner att det stockar sig i halsen, jag blir illa berörd.

Samtidigt tänker jag på den där sommarkvällen 1988 i Göteborg då jag skulle se på Whitney i Scandinavium.

Det var kvavt ute och säkert över 30 grader ute.....jag var genomsvett innan jag var på min sittplats. Satt precis där hon gick in till scenen - nära nära. Så där nära så man kan känna vad människan har för parfym.

Där var hon alltså, liten nästan som en liten fågelunge, otroligt vacker med en snygg klänning på sin slanka figur. Hon hade verkligen allt.

Så började hon sjunga - jag minns inte vilken låt hon öppnade med men hela min kroppsbehåring stod rakt ut.....och kroppen var alldeles knottrig som vid feber. Vilken röst - nästan otroligt att det kan komma så mycket ljud ur en så liten kropp.

Efter konserten var jag så tagen att jag somnade i bilen hem - nöjd, glad över att få ha sett denna stjärna. Tyvärr var det både den första och sista gången.

Lev i nuet för vem vet vad som händer imorron!

Det är väl som någon sa att han där uppe plockar de vackraste blommorna först - och visst ligger det något i det!


Av susanne - 10 februari 2012 16:19

Så var det då fredag igen och t o m fredag eftermiddag. Vad händer hemma hos er då??? Här gör jag mig redo för fredagsmys.

Eftersom det var en sådan strålande dag tog jag en långpromenad - har gått nästan 9 km och förbrännt 500 kalorier enligt stegräknaren i telefonen fast jag tror det är en felräkning eftersom jag hade så mycket uppför.

Det är härligt att se att våren är på väg för när jag var ute och gick idag stötte jag på en björktrast som satt i solen och solade sig - han ville faktiskt inte flytta på sig utan studsade undan lite bara, men var fortfarande kvar i solen.

Fortfarande fungerar min inköpslista i huvudet - för det var trots allt ganska många saker jag skulle ha med mig hem från affären idag. Glömde inget - det är nog bra minnesträning!

Styrde sen kosan mot blomsteraffären och fick tag i så underbara tulpaner - mörklila och en bukett med benvita med lite grönt inslag på blombladen. De hade kommit från Holland idag så färskare kan man inte få!

Här hemma såg det mer ut som ett slagfält - så satte mig bara och tog två mackor när jag kom hem. Sen satte jag igång - fredagsmyset hägrade.

Dammsuga, moppa golven, bädda rent i alla sängarna, diska, i med nya ljus i ljusstakar och värmelyktor. Jag ska väl inte gnälla på kommunen för förra året använde de gruskross men i år har man använt sig av salt/sand för att bekämpa halkan och det följer med in i hallen. Fast jag byter tidning där vi ställer skorna varje dag är det på något mysko sätt sand i hela lägenhet......det knastrar under toffeln.

Nu är det bara matlagningen kvar som jag gillar så mycket - sen kan vi mysa hela fredagskvällen.

Tänkte fixa iordning fläskfilé, steka svamp och så någon gratäng, tror jag tar rotfrukt för det är gör gott för magen.

Fick höra igår via min chef som hade läst en medicinsk artikel att vi nordbor får i oss alldeles för lite D-vitamin. Eftersom D inte går att lagra så behöver vi alltså ett tillskott av det....man har redan börjat ge psykiatripatienter ett tillskott av detta för att kunna minska på andra mediciner och det har gett effekt.

Om ni tänker efter så är många av oss lite mörkare under ögonen på vintern - det beror inte alltid på dålig sömn utan det kan bero på D-vitaminbrist. Håglöshet, trötthet, och andra typiska vintersymptom kan bero på D-vitaminbrist så idag har varit och köpt A, B, C, D, E - vitamintillskott allt i ett.

Snart behöver jag nog inte tillskottet eftersom det blir mer och mer sol.

Ni ska väl titta på Mellon imorron förrästen - fast har ni tänkt på det att frågar man folk så är det ingen som tittar men trots det så hade Mellon över 4 miljoner tittare förra veckan.

Trevlig fredagkväll!

Av susanne - 7 februari 2012 15:49

Sitter som vanligt och funderar över en massa saker - ja jag är ju sån och börjar täka på en sak!

Vad är rätt och vad är fel egentligen, vad är moral och vad är omoral?

Samtidigt som jag tänker det här blir jag lite fnissig - för jag har hjälpt min dotter med en sak och vad gör man inte för sitt enda barn!

Hon är i full färd med att söka arbete - det är egentligen en process som pågår mest hela tiden varje dag. Så kom dagen för ett tag sen när hon hittade precis det hon hade tänkt sig - huvudet på spiken och när man inte direkt har sökt något jobb förut ställer man sig naturligtvis frågan hur börjar jag.

Eftersom jag är "bokstavssjuk" och gillar att allt blir snyggt får jag snabbt och lätt fram en mall ur Officepaktet.

Dottern och jag sätter oss tillsammans och sammanställer ett snyggt och proffsigt CV, ett bifogat brev likaså.

Idag styrde dottern kosan mot Arbetsförmedlingen för förmedlaren ville se hur hon hade sammanställt det hela - gissa vad han sade?? " Anna det här ser ju jättebra ut - se till att få det postat idag".

När Anna ringde hem och berättade det för mig blev jag lite full i skratt - jag har inte sökt jobb på säkert 20 år men lyckades tydligen få ihop ett snyggt ansökningsformulär som är aktuellt i dagens jobbsökarsamhälle!

Naturligtvis är jag ju vis av erfarenheten då jag själv har suttit med en massa ansökningar och ska välja inför en intervju hur det ska se ut eller hur jag vill att det ska se ut! Så nu är det bara att hålla tummarna - två jobb är på G!

Skrev tidigare på min FB-sida om lodjuret hemma hos min far som hade fastnat i ett fårstaket.....spännande. För dottern och jag såg konstiga spår sist vi var ute och gick med hundarna.....det var säkert lodjuret. Fast kunna få ögonen på det är nog svårt - trots att vi går både tyst och inte pratar särskilt mycket när vi går i skogen! Skulle i så fall vara turen att det skuttade ut framför fötterna.

Det är inte bokstavskris här men jag får nog ställa mig och röra lite i grytorna så vi får någon mat idag. Har tagit upp lammköttfärs som jag ska göra köttfärslimpa av - tänkte blanda i vitlök, soltorkade hackade tomater, champinjoner så blir det nog smaskens.

Det är bäst att passa på att äta för idag kom en massa laxermedel med posten som jag ska ta om några veckor då jag ska in och kolla magen. Det första jag tänkte var att hur ska jag kunna klara mig att inte äta på ett helt dygn utan bara få dricka klara vätskor - och vad är då klara vätskor kan man undra!! Jisses vad smal och vacker jag kommer bli rena detoxen - det är kanske så jag ska kunna nå beach 2012!

Och vet ni nu är veckans tråkigaste dag tisdag snart slut!

Av susanne - 4 februari 2012 22:00

Så har den då varit här första deltävlingen av Melodifestivalen - vad jag tycker det kanske jag inte ska säga, jo förrästen det ska jag det är ju en blogg och där säger man vad man tycker.....Loreen var fantastisk andra gången jag blundade och verkligen lyssnade på låten, men resten var skräp. Hur något så dåligt kan gå vidare kan diskuteras - men det är väl som så att hårdrock har ett starkt fäste bland folket men inte hos oss där jag bor.

Kölden kniper ett starkt grepp om oss men jag har trotsat den idag och varit ute och gått med vovvarna, till en början haltade Molly men hon fick nog kramp i trampdynan men efter en liten stund så sprang hon och sökte efter godis som jag kastade och då glömde hon bort att det var kallt.

Visst blir man glad att ha med sig 3 hundar när man går på promenad och kan släppa dom fria och ha dom runt omkring sig utan att dom sticker iväg....lydiga hundar med andra ord.

Vi hade övningskörning idag 11-12 mil ungefär med blandad körning vajerräcke, småvägar, stadskörning, kraftig inbromsning, baka runt hörn och framförallt halt - när vi kom hem så ville Anna köra mer men praktik behöver också blandas med teori. Så morgondagen får bli teoriläsning för dottern och påpälsning av mig och en rejäl långpromenad......för det finns inget väder som hindrar att gå ut gå. Förra vinter var ju ute och gick långpromenad varje dag trots kyla och dåligt väder - det ger resultat när det blir vår.

Snart ligger en ny vekca med ett oskrivet blad framför oss - för mig är det mer veckan före stormen....nästa vecka händer inte så mycket och det är skönt att ha tomma blad - men veckan därefter händer mer och varje dag är inbokad med möten och besök - känns lite småjobbigt men man får ta var dag som den kommer.

Livet blir ju trots allt var man gör det till - och jag försöker göra var dag till en liten fest eftersom vem vet vad som händer imorgon.

Nu blir det lite Bond-tittande det bästa som erbjuds denna kväll för att gå ut och gå på bio gör man inte frivilligt. Termon visar -18 grader lite omänskligt i min värld och jag håller mig inne med mys och tända ljus.


Av susanne - 3 februari 2012 11:15

Så kom den då äntligen - vintern. Vi har fått ordentligt kallt och t o m snö, det är roligt både för stor och liten tycker jag. För inte hindrar det att man åker pulka/stjärtlapp fast man har fyllt 45.

Vi har fredag igen och något gott ska uppfinnas att plocka fram på tallriken - jag ska laga lammkotletter ikväll. Lammet är från bonden hemmavid far och smakar ypperligt. Tänkte fixa någon god potatis till.

Har inte berättat att jag för en tid sen fick en liten konstig fråga - är inte du rädd för att dö?? Svaren kan naturligtvis bli flera men det enda jag har att säga är att NEJ det är jag inte. Eftersom jag under många år har arbetat med allt som har med både liv och död att göra så är jag inte rädd - frågan är väl mer kanske hur kommer jag att dö - men den frågan löser sig själv det är jag helt säker på.

Jag har inga rädslor som jag går och bär på kanske mer obehagskänsla som när det åskar ordentligt på sommaren då känner jag mig liten eftersom det kan jag inte göra något åt det.

Ormar, spindlar eller vad det må vara - tycker jag bara är vackra att se på.

Det vi bör vara rädda för är väl människan i sig - det finns ingen värre varelse på vår jord. Som vi behandlar varandra, krigar, plågar och en massa annat oftast ligger det pengar till grund för vår girighet eller vad man ska kalla det.

Djuren är mer rättvisa mot varandra och spelar inte falskspel mot varann utan där är det raka puckar - önskar vi människor kunde bete oss så också.

Fortsätter min följetong med dottern - så var kuren mot bältros slut (odling visade sig att det var bältros). En vecka senare idag vårdcentralen igen för hon är så trött, huvudvärk, feber, håglös - hon kan nog stå i ett hörn och somna. Just nu borde hennes liv leka - Londonresa på gång, arbete på gång, körkort på gång......men vad gör man när man inte mår bra då är det svårt att hålla modet uppe.

Som tur var fick hon en tid på Vårdcentralen idag när hon ringde så det var ju lite fjäder i hatten för dem. Jag satte diagnosen bältros och jag sätter en ny diagnos på henne igen - sköldkörteln. Jag ger mig den på att hon har underfunktion av sköldkörteln för det är så typiska symptom. Vi får väl se men i vilket fall så får det vara nog nu med sjukhusbesök och vårdcentralsbesök tycker jag - dottern och jag har hunnit med 6 besök på 2 veckor och det är några besök för mycket.

Köper ett knippe tulpaner idag och ett glas rött ikväll för att pigga upp mig lite. Lovar att pyssla om min stora lilla tös så hon kommer på fötter igen och får lov att må bra!



Ovido - Quiz & Flashcards