Direktlänk till inlägg 28 juni 2012

Det enkla är oftast bäst

Av susanne - 28 juni 2012 20:58

Att vakna upp den 28 juni och solen lyser från en klarblå himmel - bara det är en gåva som jag är tacksam för. Vinden utanför mitt fönster blåser lite lätt, det är fortfarande väldigt mörkt i mit sovrum men det är gardinerna som gör det och jag kan ju se att det är sol genom öljetterna längst upp.

Men så kommer det.....gräsklipparmassakern.....varför måste man start prick 07:00 och klippa vår lilla plätt utanför huset - och varför måste firman som är utanför börja borra i gatan prick 07:00 just en sådan här fin dag, kanske är det för att jag ska vakna och gå upp och ut.

Nåväl får tidningen serverad av dottern på sängen - kan lugnt konstatera att det inte finns mkt att läsa där sommartid utan den fylls ut av diverse annonser, en roman som presenteras på några sidor varje dag o s v.

Bestämmer mig för att ta bussen ut till pappa och hans trädgård eller mors trädgård som finns kvar och som blir större för varje år. Det är ett arv vi har att förvalta från henne - hon finns ju inte längre kvar men hennes tanke och växter hur det skulle vara och arrangeras ihop finns där och det ska vårdas.

Vi startar upp med lite kaffe i solen och sen ska jag sätta igång att rensa bland mina frösådda blommor - det är då det händer .....ett litet moln placerar sig över solen...men det växer sig bredare och bredare och är kvar där resten av eftermiddagen.

Myggen gillar mig - det har dom alltid gjort så in i huset testar 2 olika myggmedel - djungelolja på ena halvan av kroppen och en annan sort på andra halvan för att se vilken som är bäst. Båda fungerar ypperligt och jag kan fortsätta mitt arbete.

Pappa klipper gräs med sin åkgräsklippare och kör som en stolle runt rosor, getrams, klematis o andra växter....lägger gräset mellan morotsraderna för att förhindra ogräs och för att hålla fukten kvar.

Jag sliter vidare ibland grästorvor och rosentaggar. En ny rosenbåge blir uppsatt och nu ser det mer ut som ett valv - det har blivit jättesnyggt och hur mkt en ros kan växa på en sommar vet jag egentligen inte eftersom sommaren precis har startat. Det verkar som våra rosor strävar mot himmlen. En av dem frös ner för två vintrar sen men är störst av dem alla.

Tyvärr måste jag åka hem för jag är ju långt ifrån färdig...hem till den trista stan där jag inte vill bo om sommaren men det har blivit ett måste.

Beger mig ut i sommarhagen för att titta efter kantareller - ungefär en liter hittar jag och dom är så små och goda.

Sista anhalt innan hemfärd blir fiket i Tidan...tekakor och skorpor - kära barndomsminnen som smakar mums i min mun. Det får jag till frukost imorrn.

Hemma igen - det är iaf svalt i lägenheten och trots sina modiga grader ute ska det nog gå att sova.

Kikar lite på resa till Danmark - ja jag var ju en flitig resenär dit för några år sen, då kunde jag nog blunda när jag åkte dit och hitta vägen...nu gäller det att hitta ngt i Skagen över natten!

Nu kikar jag på Kokvinnorna igen tillsammans med ett glas rosé under tiden som grannarna har grillfest och skolan mittemot har intagits av ungar som ska deltaga i Skadevi Cup i helgen.

Jag är glad om jag kan få sova några få timmar i natt för tyst blir det inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av susanne - 12 oktober 2013 00:35

Visst var det en helt vanlig torsdag och en helt vanlig fredag men något hade hänt....jag hade fått klorna i mig - kärleken hade nog slagit rot faktiskt. Det var länge sen - jag är en person som är avvaktande och lyssnar, känner av - detta beror på e...

Av susanne - 12 september 2013 15:47

Vissa dagar känns bara så där bra när man vaknar fast klockan är okristligt tidigt. Den här dagen skriver vi 12 september men det hade lika gärna kunnat vara i juli för så vackert är det utanför mitt fönster och jag känner mig lycklig inombords och...

Av susanne - 6 juli 2013 10:15

Sitter ensam i mitt kök efter en minst sagt turbulent vecka. Solen skiner in på min rygg och livet är lätt att leva en dag som denna - det spritter i benen för nu är sommaren här och jag som inte ens är en sommarfantast! Gårdagens första riktiga ...

Av susanne - 23 november 2012 16:16

Kan någon fatta hur fort tiden går? Det är fredag idag igen och jag tycker inte det är länge sen det var fredag.....det är måndag och så helt plötsligt fredag. Nästa helg är det första advent och vi får tända det första ljuset i staken! Själv har...

Av susanne - 22 november 2012 17:08

Nu har det blivit så där igen - jag har helt enkelt inte haft kraft och ork att skriva här på bloggen men nu inför jul ska jag försöka vara lite aktivare med mitt bloggande. Har sett solen här i Skövde idag - härligt...inte för det var så många str...

Ovido - Quiz & Flashcards